5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanlar için Sigortalı işten ayrılış bildirgesinin hizmet akdinin sona erdiği tarihi takip eden 10 gün içerisinde e-sigorta kanalıyla verilmesi gerekmektedir.
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendine tabi sigortalılara ait sigortalı işten ayrılış bildirgesini süresinde vermeyen işverenlere idari para cezası uygulanacaktır.
Yapılan düzenleme ile Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine tabi sigortalıların işten ayrılış bildirgesinin geç verilmesinden dolayı her bir sigortalı için tahakkuk edecek idari para cezası tutarı asgari ücretin onda biri olarak belirlenmiş olup, bir takvim ayında bilanço esasına göre defter tutmakla yükümlü işyerleri için en fazla asgari ücretin oniki katı üzerinden, diğer defterleri tutmakla yükümlü olan işyerleri için en fazla asgari ücretin altı katı üzerinden, defter tutmakla yükümlü olmayan işverenler için ise en fazla asgari ücretin üç katı üzerinden idari para cezası uygulanacaktır. Burada belirlenen üst sınır Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilen memurlarınca ibrazı istenen işyeri defter, kayıt ve belgelerinin Kuruma verilmemesi nedeniyle uygulanan idari para cezası miktarını aşmayacak şekilde belirlenmiştir.
Örnek:
Bilanço esasına tabi defter tutan ve 12/11/2024 tarihinde işten ayrılan 150 sigortalıya ait sigortalı işten ayrılış bildirgelerinii 22/11/2024 tarihinde Kuruma e-Sigorta yoluyla vermesi gereken işveren, bu bildirgeyi 27/11/2024 tarihinde Kuruma vermiştir. Bildirgenin geç verilmesinden dolayı işverene uygulanacak idari para cezası tahakkuk tutarı 2.000,25 x 150 = 300.037,50 TL olup, bu tutar bilanço esasına tabi defter tutmakta olan işverenlere uygulanan tutardan fazla olduğundan dolayı idari para cezası (20.002.50 x 12) = 240.024,00 TL’ye indirilecektir.
Sigortalı İşten Ayrılış Bildirgesinin Geç Verilmesinden Dolayı İdari Para Cezası Uygulanmayacak Durumlar
5510 sayılı Kanunun 5 inci maddenin birinci fıkrasının;
(a) bendine tabi ceza infaz kurumları ile tutukevleri bünyesinde oluşturulan tesis, atölye ve benzeri ünitelerde çalıştırılan hükümlü ve tutuklulardan bu çalışması sona erenlerin,
(b) bendine tabi 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununda belirtilen aday çırak, çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler, mesleki ve teknik ortaöğretim ile yükseköğrenimleri sırasında staja tabi tutulan öğrenciler, mesleki ve teknik ortaöğretim sırasında tamamlayıcı eğitim ya da alan eğitimi gören öğrenciler, kamu kurum ve kuruluşları tarafından desteklenen projelerde görevli bursiyerler ile 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 46 ncı maddesine tabi olarak kısmi zamanlı çalıştırılan öğrencilerden aylık prime esas kazanç tutarı, 82 nci maddeye göre belirlenen günlük prime esas kazanç alt sınırının otuz katından fazla olmayanlardan mesleki eğitimi ya da stajı sona erenlerin,
(c) bendine tabi harp malulleri ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna göre vazife malullüğü aylığı bağlanmış malûllerden (a) bendi kapsamında çalışmakta olup bu işyerlerinden ayrılanların,
(g) bendine tabi ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçilerinden çalıştıkları işten ayrılanların,
6 ncı maddenin birinci fıkrasının (l) bendi kapsamında olanlardan, çalışmakta iken bulunduğu ülkenin sosyal güvenlik kurumu ile irtibatlandırılanlar ile uluslararası sosyal güvenlik sözleşmeleri çerçevesinde, seçimini bu yönde kullanıp sigortalılıkları sona erenlerin
işverenlerine sigortalı işten ayrılış bildirgesinin geç verilmesinden dolayı idari para cezası uygulanmayacaktır.
SGK idari para cezalarına itiraz, dilekçe ve dava durumlarında danışmanlık almak için info@reorient.com.tr e-posta adresine mail atabilir ya da sitemiz iletişim numaralarından bizlere ulaşabilirsiniz.
Siz de fikrinizi belirtin